طراحی خانه کودک

دسته بندي : فنی و مهندسی » معماری
بخشی از متن:
یک مرکز روزانه کودکان خانه ای است که کودکان در آن بازی می کنند و از این طریق از تصوراتشان بهره می گیرند تا دنیای خودشان را بیافرینند آنها برای این مطلب اتاقی نیاز دارند که نباید تصورات انها را محدود کند بلکه باید به طور مداوم تغییر یابد.
همچنین مرکز کودکان برای قسمتی از روز خانه ای برای کودکان است. آنها باید اینجا احساس کنند که در خانه اند و تمایل دارند که بدانجا بروند. وقتی به کودکان چنین محیطی ارائه میدهید به طور همزمان احساس نیاز به اقدام برای بازی- موزیک- آواز- رقص- نقاشی و ساختن و غیره را می کنند.

فهرست مطالب:
فصل اول: مطالعات پايه و زمينه

1-1) بخش اول: پایه
برخورد روانشناسانه با موضوع
1-1-1) شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی 
1-1-2) مراحل رشد کودک
1-1-2-1)خصوصیات کودک 3 ساله
1-1-2-2) خصوصیات کودک 5-4 ساله
1-1-2-3) خصوصیات کودک 6 ساله
1-1-3) کاردانی کودک
1-1-4) کودک و بازی
1-1-4-1) تاریخچه بازی
1-1-4-2) تعریف بازی
1-1-4-3) اهمیت بازی
1-1-4-4) بازی از نظر فروبل
1-1-4-5) اموزش از طریق بازی
1-1-4-6) انواع بازی
1-1-5) کاربرد بازی در اموزش
1-1-5-1) بازی های اموزشی
1-1-5-2) بازی های جسمانی یا بدنی
1-1-5-3) بازی های نمایشی
1-1-5-4) بازی های سرگرم کننده
 1-1-6) فضای بازی
1-2) بخش دوم: مطالعات زمینه
1-2-1) شناخت تکنولوژی اموزشی
1-2-1-1) نظری گذرا براموزش پیش از دبستان درجهان امروزوایران
1-2-1-2) ماهیت و کیفیت یک خانه خوب برای کودکان
1-2-1-2) تاریخ ظهور مراکز پیش دبستانی ( کودکستان و مهد کودک)
1-2-1-3) تاریخچه شکل گیری مراکز پیش دبستانی و دبستان در ایران
1-2-1-4) هدف های اموزشی و تربیتی کودکستان
1-2-1-5) سازمان اجتماعی کلاس
1-2-1-6) سازماندهی محیط فیزیکی
فصل دوم: مطالعات تكميلي و تطبيقي
1-1) بخش اول: تکمیلی
1-1-1) نقش معماری در پرورش فکری کودکان
1-1-2) کودک، معماری و فضا
1-1-3) برخی احکام کالبدی در مورد طراحی برای کودکان
1-1-4) جلوه های خارجی مهد کودک
1-1-5) شیرخوارگاه
1-1-6) مهد کودک و کودکستان
1-1-7) محوطه سازی برای کودکان
1-1-7-1) محوطه بازی طبیعی
 1-1-7-2) فضای باز
 1-1-7-3) خیابان
 1-1-7-4) فضای مخاطره امیزماجراجویانه
 1-1-7-5) پناهگاهها و مکانهای دور از چشم
1-2) بخش دوم: نمونه های تطبیقی
1-2-1) نمونه های ایرانی
1-2-2) نمونه های خارجی
فصل سوم: آنالیز سایت
1-3) خصوصیات بلوار ارشاد
1-3-1) انتخاب سایت و شناخت کلی ان
 1-3-2) ضوابط مکان یابی سایت
الف) ضوابط اجتماعی بافت 
ب) ضوابط کالبدی باف
1-3-3) شناخت زمينه (سابقه تاريخي شهر مشهد و بررسي روند توسعه فيزيكي شهر در قرون گذشته)
1-3-4) شناخت خصوصيات كالبدي شهر مشهد
الف) بافت سنتي 
ب) بافت مياني 
ج) بافت شطرنجي
1-3-5) طراحي اقليمي در شهر مشهد
1-3-6) انالیز سایت
فصل چهارم: اصول طراحی
1-4) فضا
1-4-1) میزان درک کودک از فضا   
1-4-2) معیارهای کیفیت فضا
1- سازماندهی
2- زمان و مسیر
3- جزءوکل
4- فرم
1-4-3) تاثیر شرایط محیطی و کالبدی بر کودکان
1-4-5) شرایط محیطی
اثرات نور و روشنایی، اثرات سروصدا، تهویه، شرایط حرارتی
 1-4-6) شرایط کالبدی
رنگ، فرم، ابعاد و اندازه ها، جنس، تزئینات، مبلمان اموزشی، اندازه مدرسه و مهد کودک ، تعداد طبقات در مدارس
1-4-7) ابعاد و فضاهای مورد نیاز کودکستان
1-4-8) برنامه فیزیکی
منابع و ماخذ
دسته بندی: فنی و مهندسی » معماری

تعداد مشاهده: 5148 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 84

حجم فایل:3,996 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته معماری


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش