نقش و تاثير تجارت الكترونيك بر شركت‌ هاي بيمه ايراني

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
پیشگفتار:
هدف اصلي اين مقاله بررسي تاثير تجارت الكترونيك بر شركتهاي بيمه ايراني است. براي نيل به اين هدف، پس از بررسي ادبيات موضوع و كاوش در مقالات پيشين تعيين چارچوب مرجع تحقيق با استفاده از روش تحقيق كمي (پيمايش) و تكميل پرسشنامه از شركتهاي بيمه ايراني سعي شده تا به سوالات تحقيق پاسخ داده شود.
يافته‌هاي اين مطالعه حاكي از آن است كه شركت‌هاي بيمه‌اي، نگرشي مثبت نسبت به تجارت الكترونيك داشته و اغلب آنها تجارت الكترونيك را به صورت يك فرصت قلمداد كرده و معتقدند كه به كارگيري تجارت الكترونيك تاثيراتي مثبت بر صنعت بيمه كشور خواهد داشت. كمبود متخصصان فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) و كمي نيروي انساني ماهر و خبره در زمينه تجارت الكترونيك از عمده نيازمندي هاي زيرساختاري براي اين شركتها ذكر شده است.آماده نبودن ساير بخشهاي پشتيبان (مانند پول الكترونيكي و شبكه مخابراتي)، فقدان قوانين و مقررات ضروري (امضاي الكترونيكي، كپي رايت و ...)، فراگير نبودن استفاده از اينترنت و دسترسي محدود به آن و وجود نگرش سنتي حاكم بر فرهنگ سازماني از جمله موانع بازدارنده پياده‌سازي تجارت الكترونيك در اين شركتها ارزيابي شده است. بخشهاي بازاريابي و فروش به همراه بخش تحقيق و توسعه پتانسيل هاي خوبي براي بهره‌گيري از تجارت الكترونيك داشته و از طرف ديگر بيمه‌هاي اتومبيل، باربري، عمر و اشخاص از قابليت بيشتري براي عرضه به صورت «برخط2» را دارند. در نهايت (با پيش فرض به كارگيري تجارت الكترونيك) بيمه‌گران ايراني منافع و مزايايي را به اين شرح متصور شده‌اند: بهبود وجهه3 شركت به عنوان يك شركت پيشتاز و مدرن، تسهيل همكاري و انتقال دانش ميان ذي‌نفعان (سهامداران، نمايندگيها و كارگزار‌ي‌ها)، كاهش هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري مورد نياز براي ايجاد وگسترش شبكه نمايندگيها، كاهش هزينه‌هاي تمام شده براي عرضه محصولات/ خدمات و گسترش كسب و كار با حذف محدوديتهاي جغرافيايي.
واژگان كليدي: صنعت بيمه، فناوري اطلاعات و ارتباطات، تجارت الكترونيك

فهرست مطالب:
پیشگفتار
1- مقدمه
2- صنعت بيمه و چالشهاي پيرامون
1-2- مروري بر صنعت بيمه در ايران
2-2- چالشهاي موجود در صنعت بيمه
3- تاثير تجارت الكترونيك بر بيمه
1-3- اينترنت و تجارت الكترونيك: مزايا و معايب
2-3- بيمه الكترونيك: كاربرد تجارت الكترونيك در صنعت بيمه
3-3- مدل هاي تجارت الكترونيك در شركتهاي بيمه‌اي
4- اهداف و متدولوژي تحقيق
1-4- اهداف اصلي و تفصيلي
2-4- روش تحقيق
5- تحليل و ارائه يافته‌هاي تحقيق
1-5- نگرش و ديدگاه نسبت به تجارت الكترونيك
2-5- زيرساخت هاي لازم
3-5- موانع عمده پيش رو در به كارگيري تجارت الكترونيك
4-5- قابليت‌هاي كاربرد تجارت الكترونيك در بيمه
1-4-5- ميزان تاثير تجارت الكترونيك در زنجيره ارزش بيمه
2-4-5- ميزان سازگاري محصولات بيمه اي با تجارت الكترونيك
5-5- مزايا و منافع متصور از به كارگيري تجارت الكترونيك
6- نتيجه‌گيري و پيشنهادها
منابع و ماخذ

دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 4425 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 24

حجم فایل:204 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته بیمه و مدیریت

  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش