تغذیه

دسته بندي : علوم پزشکی » تغذیه


مقدمه

وضعیت امنیت غذا و تغذیه در ایران

استراتژیهای کلی حاکم بر برنامه امنیت غذا و تغذیه

شیوه مصرف صحیح غذا و هرم غذایی

تغذیه در 6 ماه اول زندگی

تغذیه کودک 24-6 ماهه

شرایط مواد غذایی مناسب

شروع و نحوه تغذیه تکمیلی

مکمل های غذایی کودک

وضعیت صحیح شیر دادن

نکات قابل توجه در شیردادن

مقوی و مغذی کردن غذای کودک

نکات مهم در تغذیه سال دوم زندگی

ذایقه سازی

تغذیه کودک مبتلا به اسهال  

تغذیه در دوران بارداری و شیردهی

توصیه‌های  تغذیه‌ای برای زنان باردار لاغر BMI کمتر از 8/19

راه های افزایش دریافت انرژی (مقوی کردن)

تغذیه مادران شیرده

نیازهای تغذیه‌ای در سنین مدرسه

رفتارهای تغذیه‌ای نامطلوب در کودکان سنین مدرسه و توصیه ها:

نیازهای تغذیه دوران بلوغ

عادات بد غذایی در سنین بلوغ

ارزیابی وضعیت تغذیه و رشد کودکان و نوجوانان

توصیه‌های  مهم تغذیه‌ای برای سالمندان

کنترل وزن در سالمندان

اختلالات تغذیه ای شایع

آموزش پیشگیری از کم خونی فقر آهن

آموزش اهمیت دریافت کلسیم وروی

مراقبت پیشگیری از کمبود ید و پایش میزان ید ادرار

پایش در مناطق روستایی

آموزش اهمیت دریافت ریز مغذیها

 

مقدمه

بانک جهانی در سال 2012 امنیت غذایی را به صورت «دسترسی همه مردم در تمام اوقات به غذای کافی برای داشتن یک زندگی سالم» تعریف کرد که این تعریف در کنفرانس رم مورد تاکید  قرار گرفت.

این تعریف به سه عنصر «موجود بودن غذا»، «دسترسی به غذا» و «پایداری در دریافت غذا» استوار است. عنصر موجود بودن غذا تنها به میزان مواد غذایی در مرزهای ملی که درگذشته عنصر اصلی امنیت غذایی بود، تکیه ندارد و امروزه شامل تولید (عرضه داخلی) و واردات مواد غذایی مي‌باشد.

وضعیت امنیت غذا و تغذیه در ایران:

در کشور ما سوء تغذیه ناشی از فقر از چهل سال قبل گزارش شده است و علیرغم تلاشها همچنان شیوع نسبتاً وسیع دارد و قبل از اینکه به پیشگیری و کنترل آن بپردازیم بیماریهای متابولیک ناشی از رفاه نیز شتاب زده از راه رسیده اند. البته در بسیاری مواد سوء تغذیه نه به دلیل کمی درآمد بلکه به سبب نداشتن آگاهی از اصول تغذیه است.

شروع و نحوه تغذیه تکمیلی:

غلات مانند برنج بهترین ماده غذایی برای شروع تغذیه ی تکمیلی است. چون هضم آنها آسان است. فرنی یکی از بهترین غذاهایی است که مي‌توان از یک بار در روز به اندازه 1 تا 3 قاشق مرباخوری شروع کرد و به تدریج بر مقدار ان، متناسب با اشتهای کودک افزود. از هفته دوم  شروع غذای کمکی مي‌توان علاوه بر فرنی، شیر برنج و حریره بادام نیز به کودک داد.

در هفته سوم مصرف انواع سبزی ها مثل سیب زمینی، هویج، جعفری، گشنیز، کدو سبز، لوبیا سبز و ... برای تغذیه کودک شروع می‌شود. در این هفته علاوه بر فرنی مي‌توان با مخلوط سبزی ها و برنج سوپ تهیه کرد. از هفته چهارم مي‌توان مقدار کمی گوشت به سوپ اضافه کرد. گوشت را باید به قطعات کوچک تقسیم کرد و یا از گوشت چرخ کرده استفاده نمود که باید کاملاً پخته و له شوند. پوره سبزی ها نیز غذای مناسبی برای شیرخوار است. پوره سبزی را مي‌توان با سیب زمینی، هویج و نخود سبز بصورت پخته شده و نرم همراه با کمی روغن یا کره تهیه کرد. بهتر است در سال اول زندگی، اسفناج و گوجه فرنگی به کودک داده نشود. از ماه هشتم علاوه بر سوپ مي‌توان زرده تخم مرغ را شروع کرد

ذایقه سازی:

ذایقه کودکان را مي‌توان از آغاز دوران تغذیه تکمیلی ساخت. برای مثال اگر به کودکی غذای کاملاً بی نمک داده شود او کم کم به این غذا عادت میکند. همچنین کودک در این زمان باید با طعم انواع غذاها مثل ماهی آب پز، هویج پخته، کدو، پوره سبزیها، غلات و حبوبات پخته و له شده عادت کند. بهتر است مادر از چشیدن و تنظیم طعم غذا بر اساس ذایقه خود خوداری کند. اگر کودک غذایی را دوست نداشت به او ندهد ولی چند روز بعد دوباره آنها را تهیه و به کودک بدهد.

توصیه‌های  تغذیه‌ای برای زنان باردار دارای اضافه وزن و چاق( BMI بیشتر از  26) :

زنان باردار در هر شرایطی که باشند (لاغر، طبیعی، چاق) باید افزایش وزن متناسب با وضعیت خود داشته باشند. بنابراین استفاده از رژیم های غذایی محدود برای کاهش وزن زنان باردار چاق توصیه نمي‌شود و باید با توصیه‌های  تغذیه‌ای مناسب میزان کالری دریافتی و در نهایت وزن آنان را کنترل نمود. زنان باردار چاق نیز نیاز به افزایش وزن مطلوب دارند.

برای کنترل افزایش وزن در زنان باردار چاق راه های زیر توصیه می‌شود:

الف) کاهش مصرف چربی ها، مواد قندی و غلات

ب) افزایش مصرف مواد پروتئینی

ج) افزایش مصرف منابع غذایی حاوی فیبر

 

نیازهای تغذیه‌ای در سنین مدرسه:

در دوران دبستان رشد کودکان بصورت نسبتاً یکنواخت ادامه دارد و سال های آخر دبستان مقارن با شروع جهش رشد به ویژه در د ختران است. میزان انرژی مورد نیاز کودکان مدرسهای به دلیل تفاوت در اندازه بدن، تحرک و سرعت رشد متفاوت است. زمانی که به علت کمبود دریافت انرژی منابع پروئینی صرف تولید انرژی مي‌شوند از وظیفه اصلی خود که رشد سلول و ترمیم بافت ها است باز میمانند و نهایتاً رشد کودک مختل می‌شود. میان و عده هایی که بخشی از پروتئین مورد نیاز کودکان را تامین می‌کند عبارتند از نان و تخم مرغ، ساندویچ مرغ، کتلت، کوکوها و شیر و کیک.

رفتارهای تغذیه‌ای نامطلوب در کودکان سنین مدرسه و توصیه ها:

v       خودداری از خوردن گوشت: برخی از کودکان سنین مدرسه از خوردن گوشت امتناع میورزند به مادران توصیه مي‌شود در غذاهایی مورد علاقه کودک است از گوشت چرخ شده استفاده کنند.

v       خودداری از مصرف شیر و لبنیات: میزان شیر و لبنیات در سنین مدرسه 3-2 واحد مي‌باشد. اگر دانشآموزان علاقهای به خوردن شیر ساده ندارند مي‌توان شیر طعم دار را توصیه کرد.


دسته بندی: علوم پزشکی » تغذیه

تعداد مشاهده: 2824 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

تعداد صفحات: 62

حجم فایل:76 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
برچسب ها: تغذیه